Pages

Thursday, April 30, 2009

Berhentilah mengkritik!!

Teringat kisah yang dibawa oleh cikgu masa zaman sekolah dulu..

Suasana didalam bilik darjah kami ketika itu, begitu riuh rendah, tanpa menghiraukan cikgu Zurinah yang mengajar dihadapan. Tanpa marah sedikit pun, cikgu berpaling ke arah kami, bahkan dia tersenyum pulak tue. ue, cikgu pun bising juga dalam kelas macam

" aik, kenapa cikgu tersenyum? sepatutnya cikgu perlu bersifat menyinga macam ni..." kata fakrul siap dengan gaya sang Raja RImba lagi...

" cikgu senyum kerana cikgu teringat suatu masa dulu, cikgu pun pernah berada di tempat fakrul juga, masa tue, cikgu pun bising jugak dalam kelas.... macam..... FAKRUL" kata cikgu berjenaka.

"Aik" Fakrul kurang mengerti.

CIkgu pon mengulas "sekarang kamu di posisi kamu, dan cikgu di posisi cikgu, nanti fakrul akan besar dan berada di tempat cikgu pula. Masa tue, baru fakrul baru taw kenapa cikgu senyum gembira tadie..."

jawapanya, situasi yang sama turut berlaku kepada kita, suatu masa nanti.

Oleh itu, berhentilah mengkritik, kerana kelak, anda juga akan dikritik.

dalam kata-kata lain, jadilah pengikut yang baik, InsyaAllah, anda akan turut menjadi pemimpin yang baik.

**********************************************************************************************

Persoalannya disini, diketika mana perlunya kita perlu bersuara kritikan, diketika mana pula kita perlu diam membetuli???

Wala' tidak didefinisikan sebagai tidak dibenarkan sebarang kritikan. Kalau itulah definisinya, sudah tentu, pimpinan adalah raja. kerana x dapat dikritik mengenai kesalahan mereka.

Hakikatnya bukan begitu sebenarnya...

Maaf jika terasa....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails