Pages

Monday, April 26, 2010

MENCARI REDHA ALLAH

Bagi kita yang sentiasa yazid wa yanquz, iman tinggi dan rendah, maka peringatan begini mampu ikat dan kuatkan kita pada Islam.








ustaz kamal ashari pesan " jgn kita fikir, apa yang kita nak bawa jumpa Allah swt, sebaliknya kita fikir, apa yang Allah nak kita bawa jumpa dia"


harta y kita ada, bukan milik kita lgi, tetapi harta yang kita sumbangkan pada jalan Islam ini baru dikira sebagai milik kita... nilah harta kita yng sebenarnya...


jgn sekali2 dok berharap pahala  dari org len.. kumpul byk habuan pah kita mati sok org akan guna harta kita tue tok wat tahlil dan sebagainya pada kita...


jgn berharap waris nk sampaikan pahala.. x kira lgi depa mai wat tahlil 2, berapa ramai yng ikhlas, cuba try wat tahlil tanpa makan.. brapa ramai nk mai??




imam ghazali pesan, bila bangun ja pagi2, kita perlu fikir 1 soklan.. "sebb apa Allah hidupkn aku hari ini??





.jika fikir hidup hari ni, sbb aku masih muda, ingat!!, syarat mati x semestinya tua..


kalu jawapannya sbb kita shat, ingat, syarat mati juga bukan kerana sakit shat.


kalu bukan kerana muda n sihat bukan jawapan, bukan jawapannya, apakah jawapannya?? jawab Imam Al-Ghazali, tidak lain, sebb aku hidup hari nie, kerana tidak lain kerana kita banyak dosa, Maka Allah nk bg peluang utk kita bertaubat.


maka, kalu sapa2 yang x ambil kesemptan yg Allah taala beri ni, maka padanlah kita dihumbankan ke neraka.


kata sydna Ali, sebenarnya Allah taala tidak mahu untuk menghumban dan menyiksa hamba2nya didalam neraka, tetapi kita yang meminta Allah taala mengazab kamu.


sahabt2 bertanya, wahai Ali,  kenapa kamu berkata demikian?? sebb yang pertama adalh 


Ali kata da 5 sebb aku kata begitu,


yang pertama, bila kita diutuskan seorang rasul,  utk membimbing kita ke jalan Allah,  memberi tujuk ajar  bagaimana nak mencintakan Allah.


mana mungkin manusia dapt mencari Cinta Allah tanpa petunjuk dari Rasul.


Allah berpesan kepada Muhd, Jika 


katakanlah wahai muhd, kepada org2 yang mengatakan bahawa mereka sayang & mecintai Allah,  jika mereka benar-2 mencintai Allah, maka ikutlah aku.


ini bukti Allah taala x mau azab kita.


tapi kita sendiri yang tidak mahu ikut nabi, sunnah nabi dianggap asing, sunnah nabi bukan kerana sunnah tetapi kerana ada hal lain yang menyebabkan nabi berbuat demikian, seperti cth  dikatakan nabi jilat jari bukan kerana sunnah, tetapi kerabna tiada air nk basuh tangan.


perkara bukti ke2 Allah taala x nak azab kita.
-Allah taala menyediakan amalan sunat lebih bayk dari amalan wajib.. 


perkara ke3 bukti Allah tala x nak azab kita, adalah bila memperbykkan yang halal dari yang haram.. yang halal 2 bayk , yang pilih yang haram 2 wat apa?? mmg kita sendri yang menemph azab.


yang ke-4, adalh apbla Allah mmbuka pintu taubat seluas2 nya. manusia mmg x lepas dr dosa n maksiat.. sbb 2lah Allah mmbuka ruang tuk bertaubat  seluas-2nya.  jadi, bila kita x berdosa dan x bertaubat.. jdi kitlah yang minta Allah taala mengazabkan kita.


jenis manusia ni, berpa byk hari ni yang kita berdosa, tetapi berapa bayk bertaubat n istiqfar hari ini..




kdg2 org kata, ala.. kecik ja dosa ni...


tua-tuan, jgn kita melihat kecilnya dosa kita.. tapi kita lihat kpd siap kita berdosa,.


jadi jgn mengambil ringan bab dosa..


yang ke5, adalh apabila Allah taala menganjarkan kita setiap 1 kebaikan dgn 10 kebajikan, tetapi   setiap satu amal jahat  hanya 1 dosa




Persiapan kita dalam nk  bertemu Allah taala.


ALLah kata " antara aku, kena bahagi 3, 1 bhagian utk aku, 1 bhgian utk kamu, n 1 bahigian lgi utk   aku dan kamu"


yang 1 utk aku itu adalh untuk ruh. sbb yng mngikat perjanjian dgn Allah, adalah ruh.. 


 manusia terdiri dari 2 unsur, 1 dari ruh, 1 lg jasad,


utk memberi makan jasad, x perlu nabi,  kita bleh cari sendri.


tp nk beri makan ruh, kita perlukn nabi utk mengajar kita.. sbb ruh2 ni x dak org taw haKIKAtnya ..melainkan Allah, seperti difirman allah " bila ditanya akan kamu mengenai roh, maka bgataw mereka bahawa itu bukan ursan kamu"


Ulama' sebut, makanan ruh x menjaminchtnya jkasad, tetapi makanan jasad boleh memberi kesan kepada ruh, 




Nabi Allah  Ayyub, Ruhnya kuat, tapi jasadnya berpenyakit. tapi makann jasad bleh pengaruhi ruh, sbb 2 kita disuruh supaya memakan benda yang baik-baik.


yang halal, yang bersih, sbb apa, bila mkn x elok, ruh jd lemh.. kita pun lemh utk nk beramal.


adapun utk kamu adalh bahagian kamu, sbb 2, amalan yang kita wat adalh utk kita sebenarnya, kita wat baek, Allah x menumpang manafat drnya, kalu kit wat jahat, Allah taala x kan lemah walau sedikit pun..




1 bhgian lg td, bhgian utk aku dan kamu... adalh dai bhagian kamu berdoa dan bhagian Allah memakbulkan nya, mana mungkin kita x bedoa jika tidak kenal tuannya, \
mana mungkin jika Allah nak memakbulkan, jika kita tidak berdoa padanya.


 jadi siapa2 yang selalu2 berdoa dia akan rapat dengan Allah swt.


tuan-tuan, perbanyakkan kita berdoa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails