Pages

Sunday, November 29, 2009

CAREKARAMA: Selagi Ada Waktu...

assalamualaikum wbh  & salam eid adha,


Sebuah telemovie yang telahpun ditayangkan di TV2 pada hari raya pertama baru-baru ni, amatlah berkesan n terkesan. sebuah cerita realiti kehidupan masyarakat  yang mengisahkan pengorbanan seorang anak... begitu terharu terhadap sikap Farid yang sanggup mengorbankan nharga sebuah nyawa hanya demi untuk nak melihat kebahagiaan ayahnya yang selama ini begitu teringin untuk ke tanah suci Mekah.

Banyak pengajaran yang boleh kita ambil pedoman, diantaranya

  1. wahai anak, jagailah ibu & bapamu selagi mana mereka masih hidup, pastikan mereka tidak kembali susah setelah kita pernah memenatkan mereka sewaktu kita kecil dulu. tapi kengkawan, sesetengah ibu bapa x kisah dia susah skit, asalkan dia leh tgok kita bahagia. kalu parent cam ni lak, jagn la plak kita nak halang dia dari wat apa yang dia minat tue, kerna dia ingat yang paling penting bagi dia rasa BAHAGIA terhadap kehidupan dia.(he3~, hanya aku ja yang paham)
  2. Walau sesebok manapun kita, bagi luang masa pada keluarga kita. Sibuk berjuang skalipun, perlu diingat sumber restu n keberkatan kita. ni penting tuk para pejuang sekalian., kononnya terlalu sibuk nak bawa Islam, sampai x sempat2 balik kg.

     Ingat Hadis nabi, bila ditanya pada NAbi amalan manakah yang paling2 afdhal? Nabi jawab, 1-solat diawal waktu, shbt tnya lagi, pasa2 apa dia? nabi jawab lagi, 2- berbakti kepad ke2 Ibu Bapa, shbt tnya lagi, pas2 apa dialgi ya Rasulullah? nabi jawab, 3-berjihad fi sabilillah.

    ha, dalam hadis ni da royat dah, mengikut awlawiyat(keutamaan), Ingat Kerja Islam perlu dilaksanakan, tapi Keluarga jangan kita biarkan mereka agar kita dapt menyahut seruan Allah "Bebaskan dirimu & keluargamu daripada api neraka" didalam Al-Quran.

    wahai pejuang, baliklah mohon restu ayah ibu mu.

  3. Jangan biarkan mereka yang datang melawat/menelefon kita, sebaliknya kitalah perlu ziarah@menelfon mereka. Tidakkah ingatkah jasa2 mereka pada kita, katanya kita sibuk. Kononnya sibuk bekerja, sibuk belajar, sibuk buat program-2 dakwah. tapi Ibu dirumah terbiar tanpa kita Dakwah skit pun.. Ada ker? cukup ker kalu sekadar bermusim?? bukankah dakwah perlu continuous?? Huh, sibuk dakwah pada org len, ibu bpa x kemana pun.... 
  4. Hargailah apa sahaja tindakan orang lain pada kita, 
  5. Jangan anggap apa yang orang lain korbankan itu sebagai pengorbanan yang kecik, boleh jadi bagi kita kecik, tetapi bagi dia, begitu besaq skali...

    Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

    Begitulah sahabt2, kalu nk diikutkan banyak lagi pengajaran yang boleh diambil. cumanya renung2lah samapi stakat ni, apakah pengorbanan yang telah kita wat??? epngorbanan pada Islam??? banyak mana?? da boleh jamin ka, dengan pengorbann y kita wat 2 leh jamin kita akan masuk syurga?? konfom ker Allah akan terima.

    sahabt2 ingatlah, pengorbanan yang paling besaq ialah kita korbankan apa yang paling kita sayang!! tetapi jagan korbankan org tersayang.. he3~
wanhikmah//07.45 a.m

4 comments:

tinkemik ® said...

tahutak lagu tema ni apa....aku time lagu dia tu mengalir plak air mata...huhu

Anonymous said...

pe lagu tema cter selagi ada waktu ni?? nk r gak...huhu

~ abil CUMA ~ said...

assalamualaikum...nice blog...
btul..cerita tu bagi byak pgajaran..sama2 la kta hayati..:)

Anonymous said...

lagu tajuk : bila waktu tlah terhenti by Opick

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails