Pages

Tuesday, December 22, 2009

PERASMIAN IJTIMA' PELAJAR ISLAM MALAYSIA 2009 (IPIM 09)


assalamualaikum wbh



ALhamdulillah berjaya jugak mencapai hasrat Cg.Soekarno pada tahun ni bagi mengadakn suatu himpunan bagi mengumpulkan semua pelajar dari seluruh negara bagi memfokuskan perihal tarbiyyah, dakwah & kepimpinan setelah terhenti sejak tahun 1997 dahulu lagi..


Alhamdullillah juga perjalanan program juga berjalan lancar dengan bantuan adik-adik PPIK & UNGGAS di bawah kelolaan ust  Kamaruddin yang terkenal dengan modul LANDASnya..


Sambutan hingga mencecah sehingga 250org melebihi daripada jangkaan. 


turut menjemput Ustaz NAsrudddin Tantawi untuk merasmikan program pada malam tersebut, namun begitu diatas perjalanan yang amat menduga ustaz mnyebabkan perasamiannya digantikan oleh Ustaz Ahmad Yahya..


Walaupun telah tamat majlis perasmian, ustaz din tetap ingin berjumpa dan memberi pengisian kepada peserta program.,.. berikut merupakan isi ucapan beliau yang sempat dicatit...


Seusai Ustaz sampai...tanpa berehat terus saja dijemput ke depan untuk merasmikan majlis. Berikut adalah catatan yang sempat di salin..

Hidup adalah ujian..sesiapa yang berjaya melalui ujian itulah kejayaan sebenar yang diimpikan. Sengaja Allah menguji manusia untuk melihat siapakah yang paling benar untuk berjuang ataupun hanya pendustaan semata-mata. Ramai di kalangan kita yang apabila menerima sedikit ujian telah kembali berundur kerana tidak dapat bertahan dengan ujian.


Analoginya mudah, seperti seorang pelajar yang mahu memasuki menara gading...beberapa siri ujian perlu untuk ditempuhi..
1. UPSR
2. PMR
3. SPM
4. STPM


setelah memasuki menara gading ada lagi ujiannya...setiap tahun di universiti perlu untuk menempuhi peperiksaan untuk menentukan samada layak untuk memasuki tahun yang seterusnya.


Begitulah juga kehidupan sebagai pejuang..WAJIB ada ujian yang akan ditempuhi.
1. Akan dipenjarakan
2. Akan dibunuh
3. Akan dihalau
4. Destinasinya sangat jauh
5. Terlalu sukar untuk ditempuhi


berikut adalah siri-siri ujian yang Wajib ditempuhi jika ingin bergelar seorang PEJUANG ISLAM. Usah petah berbicara jika TIDAK mampu melepasi Ujian di atas. Begitulah kehidupan..kata DSAI ' Usah berbicara mengenai PERJUANGAN jika tidak mahu menanggung Risiko'


Jadi bagaimana untuk menghadapi Ujian ini :
1. Taqarrub Ilallah
- Mendekatkan diri dengan Dia
- Memperbanyakkan amalan Sunnat
- Tahajud dan bermunajatlah kepada Dia etc


2. Melazimi bacaan Ayat Al Quran


3. Mengahayati sejarah kegemilangan Islam

~sekian~ batery perlu dicharge lagi...

"Berjuang tak syarat menang , namun mahu menang syaratnya berjuang" (Ustaz Nasruddin Tantawi)

2 comments:

mira_safiah said...

salam..bagi la kredit kat blog ana..:)

wanHikm@h said...

Wsalam.. yela2.. tuk oengetahuan semua, sebhagian note diatasa adalah bersumber dari blog kak mira..

http://mirasafiah.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails