Pages

Monday, August 16, 2010

NIAT PUASA; Mudahnya Islam!

"Aduuss, terlupa niat lah pula semlam..!" -mengeluh salah seorang ank buah
"da niat sebulan?" - aku bertanya cuba membantu
"x pun bang..." - huhu  -_-


        Aku pun cuba mendapatkan kepastian hukum dari Ustaz Nizam, Ustaz yang selalu aku bertanya padanya.. ilmunya, tidak sangga tingginya...

'Assalamualaikum Ustaz, maaf saya menganggu'
' xpa2' -ustaz mebenarkan...
'saya berhajat nak tanya satu soalan..."
'silakan'
'Adakah benar apabila kita sudah berniat puasa sebulan, kita sudah tidak perlu niat lagi pada setiap malam??'- aku memulakan soalan umum dahulu....



' pada asasnya, niat puasa setiap malam adalah wajib. Sekalipun kita berniat sebulan puasa penuh di awal ramadan, kita masih lagi perlu berniat untuk berpuasa pada setiap hari!"

'abis 2 ustaz, salahkah kami selama ini yang hanya bergantung kepada niat di awal bulan saja???" - tanya aku kebimbangan.

'Apa benar kamu tidak berniat? cuba tunjukan bagaimana sih kamu berniat' -cuba diajuk dalam dialek indon (peminat KCB juga ustaz ni yer.. hehe)

aku cuba membaca lafaz niat berpuasa..'Nawaitu sau ma qhadin, an adai fi syahri ramadana hazihil sanatil lillahi taala.'

kahkahkah.. ustaz pun pandai gelakan orang yer...

'yang kamu baca tadi adalah 'LAFAZ' niat.. bukannya niat!!,"

ustaz menyambung penerangan 'tuk berniat dalam ibadah tidak semestinya berlafaz, hanya 2 tiga perkara sahaja yang memerlukan lafaz @ akad seperti zakat & nikah'

'abis 2 ustaz, cam na lak niat yang sebenarnya...?"

' kamu memahami dan membenarkan di hati lafaz niat tersebut... bahkan ada dikalangan Ulama' yang mengatakan bahawa kamu bangun dan makan sahur pun da sudah dikira kamu berniat utk berpuasa... mudah kannn?''


waaaaa... tasawur Islam yang makin ku fahami... MUDAHNYA ISLAM!!... akan ku sampaikan kepada semua!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails